اهمیت تیتر و عنوان :
تیتر همان نام متنی است که شما خلق کردهاید. تصور کنید بچهای به دنیا آمده و اسم برای او انتخاب نشده است. نمی دانید به چه نامی او را صدا بزنید. هر چند بچه ی تازه متولد شده خودش هم نمی داند اسم چیست! بچه ای بزرگتر از تازه متولد شده را تصور کنید به هیچ جایتان برنمیخورد. متن ادبی، بیادبی، جدی یا غیرجدی، هر چه باشد عنوان میخواهد، تیتر میخواهد.
تیتر و عنوان برای یک نوشته مانند یک تابلو در سردر مغازه است. مثلا تصور کنید یک مغازهداری عتیقهجات و جواهرات و اشیا قیمتی را در مغازهاش عرضه کند، ولی هیچ تابلو و علامت مشخصهای برای مغازهاش تدارک ندیده باشد و یا تابلوی شلخته و درب و داغونی را نصب کرده باشد٬ چه عاقبتی خواهد داشت؟ دیگران چه قضاوتی خواهند کرد؟ من که میگویم بر فناست!
بر سر در مغازه جواهر فروشی که نباید یک تابلوی زهوار دررفته نصب کرد. یا برعکس بر سردر یک مغازه خرید ضایعات که نباید تابلوی چلنیوم و براق و چشمک زن و طلاکوب نصب کرد!
چگونه برای یک متن طنز تیتر یا عنوان بنویسیم؟
قلم دست بگیرید و بنویسید! 🙁 مزاح بود):
در ادامه بخوانید چگونه و چطور:
ویژگیهای یک تیتر خوب چیست؟
جذاب باشد یا به قول معروف سگ داشته باشد که پاچه بگیرد.
کوتاه و مختصر ولی مفیدِ فایده باشد. مثل گاو!!!
بی ارتباط به متن نباشد.
مشخص کند متن ما طنز است.
تعلیق برانگیز باشد. مخاطب را پا در هوا نگه دارد تا وقتی که متن شما نخوانده رهایش نکند.
روشن و واضح باشد نه گیج کننده.
چه تیتری جذاب محسوب می شود؟
اول اینکه می باید جذاب باشد؛ آراسته و زیبا و معنارسان. تیتری که خواننده با خواندنش مثل برق گرفته ها خشکش بزند. نه در حدی که قدرت حرکتی اش را از دست بدهد چون در این صورت اصلا به درد نمی خورد و تیتر شما قاتل محسوب خواهد شد. خواننده طوری میخکوب شود که به صورت غیر ارادی در حالی که قدرت تصمیم گیری او را تیتر شما سلب کرده، مطلب شما را یک نفس بخواند و تا به کلمهی آخر برسد و آن وقت نفس بکشد. این یک تیتر خوب است.
جذاب بودن تیتر یعنی چه؟
تیتر جذاب باید از کلمات روشن و قابل فهم و غیرکلیشهای ترکیب شده باشد. معمولا از بیشتر از دو کلمه تشکیل می شوند. یک کلمه در صورتی جذب کننده است که معانی استعاری داشته باشد. بیشتر از دو کلمه باشد ولی خیلی طولانی نشود که خواننده با خواندن تیتر احساس کند مقاله ی دکترای کسی را خوانده و یادش برود اصل مطلبی در کار است. خیر سرمان طنز نوشتهایم!
ضرورتی ندارد که ما همه منظورمان را در تیتر و عنوان بگنجانیم. هرچه مختصرتر باشد بهتر است.
حتی الامکان تیتر و عنوان مستقل از متن نوشته٬ خندهدار و یا اغراق آمیز باشد و بیربط به متن نباشد.
گاهی تیتر و عنوان را تعمدا نامفهوم انتخاب میکنیم تا ذهن خواننده را دنبال خود بکشانیم و کنجکاوی او را تحریک کرده و نهایتا در آخر متن به همان نقطه اول یعنی عنوان برسیم. در چنین حالتی اغلب٬ آخرین جمله متن عبارتی است حاوی عنوان و تیتر نوشته.
یادتان باشد مهارت انتخاب تیتر با تمرین و ممارست بدست میآید و نه با توصیه و آموزش من یا آن یکی یا خود شما. فقط تمرین.
در پست های بعدی بیشتر در مورد نوشتن خواهم نوشت. هر چند مدرّس داستان نویسی نیستم ولی در حد تجربهای که از نوشتن دارم، می نویسم. (زکات دانش)