معرفی این کتاب را به عهدهی نویسندهی این کتاب یعنی «رابرت اسکولز» و مترجم آن«فرزانه طاهری» میگذارم که بس رسا آن را معرفی کردهاند.
«این کتاب به دو معنای مختلف مقدماتی است. اول آنکه مخاطبش مبتدیان بررسی داستاناند نه متخصصان. دوم آنکه با اصول اساسی نه پیچیدگیهای سطح بالا سروکار دارد. در آن نه از نظامهای پیچیدهی طبقهبندی خبری است نه از اصطلاحات پیچیدهی نقد، اما برخی ابزارهای مفهومی اساسی برای تحلیل و تفسیر داستان ارائه شدهاست. در نوشتن صفحات زیر، کوشیدهام صریح و ساده سخن بگویم، بیآنکه بخواهم واقعیتها (و غیرواقعیتهای) پیچیدهی داستان را بیش از حد ساده کنم. و کوشیدهام تا حد امکان اظهاراتم را به پیشنهادهای عملی دربارهی فرایند خواندن محدود کنم. کتابی چون این قطعا باید شأن ثانوی خود را حفظ کند. این کتاب خود موضوعی برای بررسی نیست، بلکه ابزاری است که برای کمک به خواننده در دست و پنجه نرم کردن با مادهی اولیه یعنی خود آثار داستانی طراحی شدهاست.»( از مقدمه کتاب عناصر داستان)
روی سخن این کتاب با خوانندهی غیر متخصص و تازهآشنای داستان است و به اصول اساسی داستان میپردازد نه به پیچیدگیها و اصطلاحات و مفاهیم بغرنج نقد و تحلیل. کوشش آن در جهت مجهز کردن خواننده به ابزارهای مفهومی اساسی برای درک و تحلیل و تفسیر داستانها است. کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده است: در بخش نخست عناصر اصلی داستان، تفاوت آن با واقعیت و حقیقت، گونهها و انگارههای مختلف داستان، و مفاهیمی چون طرح شخصیت و معنا و نظرگاه و نقشه معرفی و بررسی میشوند. در بخش دوم سه داستان نمونه از سه نویسندهی برجسته: موپاسان، جویس، بورخس آمدهاند و دربارهی هر یک از آنها تفسیری ارائه شده تا چگونگی کاربست رویههای مطرح در بخش نخست روشنتر شود.(معرفی کتاب به قلم مترجم این کتاب؛ فرزانه طاهری)
در این کتاب داستانهای برتر دنیا را به بوته نقد کشانده و راه و روش داستان خواندن و توجه به نقاط مهم داستان را گوشزد کردهاست و تفسیری خاص ارائه میدهد. داستانهایی مانند: مهتاب از گیدو موپاسان، گِل از جیمز جویس، مضمون خائن و قهرمان از خورخه لوئیس بورخس.