در این مقالۀ کاربردی میخواهیم بدانیم چطور یک پایاننامۀ موفق بنویسیم.
پایاننامه چیست؟
پایاننامه، همانطور که از اسم آن پیداست، نوشتاری در حجم یک کتاب یا جزوه است که در پایان تحصیلات کارشناسی ارشد، دانشگاه و موسسۀ آموزشی از شما درخواست میکند. درواقع، پایاننامه آزمونی است برای سنجیدن دانش شما و اینکه در دوران آموزشی که گذراندهاید چه چیزی آموختهاید. با نوشتن یک پایاننامۀ خوب نشان میدهید که میتوانید آموختههایتان را به کار ببرید و تولید علم کنید.
نوشتن یک پایاننامۀ موفق، نیازمند برنامهریزی دقیق و تحقیقات جامع است.
در اینجا چند نکته برای نوشتن یک پایاننامۀ موفق آورده شده است:
1. انتخاب موضوع مناسب
اولین و مهمترین گام برای شروع تدوین و تألیف پایاننامه، یافتن موضوع مناسب است.
امّا چه موضوعی را مناسب میدانیم؟
علاقۀ شخصی: موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید، زیرا شما مدت زیادی با آن سروکار خواهید داشت. اگر به موضوع انتخابی علاقه نداشته یا دغدغۀ شما نباشد، زود از آن خسته میشوید و ادامۀ روند نوشتن عذابآور خواهد شد. موضوع موردعلاقه، شما را با خود میکشاند، امّا موضوع کاربردی و بدون علاقه را شما باید با زحمت زیاد پیش ببرید و انرژی زیادی از شما خواهد گرفت.
منابع موجود: وقتی موضوعی را انتخاب میکنید به این مسئله نیز بیندیشید که آیا منابع تحقیقاتی در اینباره وجود دارد یا خیر! آیا میتوانم بهآسانی به منابع دست یابم یا خیر! اطمینان حاصل کنید که منابع کافی برای تحقیق در دسترس هستند.
تناسب با رشتۀ تحصیلی: موضوع باید با زمینۀ تحصیلی شما مرتبط باشد. نمیتوانید موضوعی را صرفاً به دلیل جذاببودن یا علاقمندی شخصی انتخاب کنید و ارتباطی به رشتۀ تحصیلی شما نداشته باشد. مسلماً از طرف دانشگاه رد خواهد شد، چون پایاننامۀ شما باید آموختههایتان را به چالش بکشد. پس موضوع پایاننامه در راستای رشته و زمینهای باشد که تحصیل کردهاید.
2.برنامهریزی و مدیریت زمان
تقسیمبندی مراحل کار: نوشتن پایاننامه، کار سنگین و بزرگی برای یک دانشجو خواهد بود. برای موفقشدن در این امر خطیر، نیاز به برنامهریزی مدون دارید. بهتر است کارها را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید و برای هر مرحله، زمانی معقول مشخص کنید و حتماً در این زمانبندی، کارهای پیشبینیشده را انجام دهید تا روی هم تلنبار نشوند و در آخر، بههم بپیچند و در هزارتوی آن گم شوید. تقسیمکردن کارهای بزرگ به قسمتهای کوچک هر کاری را آسان و قابلحمل میکند، هر چقدر آن کار سنگین باشد.
زمانبندی معکوس: از تاریخ نهایی تحویل، به عقب برگردید و برنامهریزی کنید. تاریخ ارائه و دفاع را روی تابلویی برای خود بنویسید و با توجه به زمانی که نیاز دارید، گامبهگام به عقب برگردید. زمانبندی معکوس برای کسانی مفید خواهد بود که نیاز به نظم در کار دارند.
3. تحقیق جامع
حالا که همهچیز مهیاست: موضوع را انتخاب کردهاید، تا حدودی از منابع موجود اطلاع دارید، برنامهای برای انجام تحقیقات و مسیری برای رسیدن به هدف ترسیم کردهاید، وقت آن است که روی تحقیق خود تمرکز کنید. برای پژوهش و جمعآوری اطلاعات صبور باشید.
استفاده از منابع معتبر: از مقالات، کتابها و منابع معتبر استفاده کنید. از منابع دست اول استفاده کنید. از مقالاتی که اعتبار علمی بالایی دارند بهره ببرید. از کتابهای تخصصی و مهم در مورد موضوع پایاننامه استفاده کنید. به هر متن و منبعی تکیه نکنید. تنوع منابع و نظرات موافق و مخالف را بخوانید. به سایتهای اینترنتی اعتماد نکنید.
مرور منابع: مرور منابع پیشین به شما کمک میکند تا به درک بهتری از موضوع برسید و از تکرار تحقیقات قبلی جلوگیری کنید. حتماً تحقیقات مشابه، وابسته یا نزدیک به موضوع خود را بخوانید. کلمات کلیدی موضوع و تحقیق خود را بیابید و آنها را جستوجو کنید. با توجه به کلمات کلیدی، تمام این منابع را بخوانید تا با دیدگاههای مختلف و تحقیقات دیگر مرتبط با موضوع خود آشنا شوید. حتماً افقهای بیشتر و دید بازتری در اختیار شما خواهند گذاشت.
4. ساختاردهی مقاله
وقتی تحقیقات شما کامل شد، حالا نوبت نوشتن به صورت منسجم است. ساختارمندکردن پایاننامه اصول و قواعد خود را دارد که باید طبق آن پیش بروید. در این زمینه، دانشگاه و شیوهنامۀ دانشگاه به شما اطلاعات خواهند داد.
مقدمه: در مقدمه، موضوع و هدف تحقیق خود را مفصلاً معرفی کنید. یادتان باشد قرار است یک کتاب بنویسید، پس با جزئیات و دقیق بنویسید.
مرور ادبیات: تحقیقات قبلی و منابع مرتبط را که قبلاً مطالعه و یادداشت نمودهاید، مرور، نقد و نتیجهگیری کنید. کامل و دقیقبودن این بخش نشان میدهد که شما کاملاً بر موضوع انتخابی خود اشراف دارید و منابع گوناگون را مطالعه کردهاید.
روششناسی: روشهای استفادهشده برای تحقیق و جمعآوری دادهها را معرفی کنید و توضیح دهید که از چه راههایی به تحقیق حاضر دست یافتهاید.
نتایج: یافتههای تحقیق را ارائه دهید. یعنی آنچه را که بعد از مطالعه و پژوهش به هر روشی به دست آوردهاید و هدف شما بوده بنویسید.
بحث و نتیجهگیری: در قسمت بحث که مهمترین و تنۀ اصلی پایاننامۀ شماست، نتایج را تحلیل کنید و به پرسشهای تحقیق پاسخ دهید. بخش بحث، باید مفصلترین و بزرگترین بخش پایاننامه باشد و اطلاعاتی که کسب کردهاید و نظرات شما در این قسمت نوشته میشود. تنۀ اصلی پایاننامه باید منسجم و مرتب و علمی باشد. بعد از بحث اصلی، نوبت به نتیجهگیری از آنچه به دست آوردهاید است.
مهم: بخش نتیجهگیری نباید تکرار و خلاصۀ بحث اصلی باشید، بلکه متفاوت و مختصرتر از آن است.
منابع و مراجع: و در پایان، تمامی منابع مورداستفاده در پایاننامه را فهرست کنید. فقط منابعی که در پایاننامه از آن نامبرده، نقلقول مستقیم و غیرمستقیم از آن آوردهاید یا اشاره به آن کردهاید.
5. رعایت اصول اخلاقی
پرهیز از سرقت علمی: تمامی منابع را بهدرستی ارجاع دهید و از کپیبرداری بپرهیزید. چراکه اعتبار کار شما را زیر سؤال خواهدبرد.
شفافیت در دادهها: اطلاعات و دادهها را بهدرستی و بدون تغییر ارائه دهید. اگر از منبعی نقل به مضمون کردهاید، حتماً ذکر کنید. تغییردادن یا نقل به مضمون از منبعی دلیل نمیشود که متن از خودتان باشد، بلکه نوعی سرقت علمی و ادبی است. پس، اگر مطلبی، عبارتی و جملهای را از دیگران یا کتابی برداشتهاید، حتماً منبع را ذکر کنید.
6. آمادهسازی برای دفاع
حال که همهچیز را مدوّن کردهاید و پایاننامهای در دست دارید، نوبت به دفاع از آن میرسد. میبایست در مقابل داوران و استاد راهنما از آنچه نوشته و تولید کردهاید دفاع کنید. این مرحله پراسترسترین مرحلۀ کار شماست. با آمادگی کامل در جلسه حاضر شوید و استرستان را مدیریت کنید.
تمرین: ارائه خود را چندینبار تمرین کنید. وقتی بر موضوعی تسلط کامل داشته باشید، جایی برای نگرانی باقی نمیماند.
آمادگی برای پرسشها: سعی کنید سؤالات احتمالی را پیشبینی و پاسخهای مناسب آماده کنید. برای خود یادداشت بردارید که اگر ذهنتان یاریگر نبود از آنها استفاده کنید.
.
.
.
با رعایت این نکات، میتوانید یک پایاننامۀ موفق و تأثیرگذار بنویسید و چیزی به علم بیافزایید.
موفق باشید! 🎓
پ.ن: اگر سؤالی دارید در قسمت نظرات بنویسید.
نویسنده مقاله: افروز جهاندیده